CIRA BULLETIN Vol 13, No 2, September 1997

I Research Forum [

DISCURSIVE SUBVERSIONS:
TIME MAGAZINE, THE CIA OVERTHROW OF MUSSADIQ, AND
THE INSTALLATION OF THE SHAH'

John Foran
Department of Sociology, UC Santa Barbara

After two decades of looking at social change in Iran in terms of its causes, internal
and external, primarily through the lens of political economy, I have recently embarked on
a study of the U.S. side of this equation from a cultural studies perspective. This project
explores the thesis that Time magazine’s reporting and editorializing on Iran in the Mussadiq
period had a material effect on U.S. foreign policy.

From the media studies and the sociology of culture work of Dorman and Farhang I

take the notion that there exists a complex relation between cultural constructions and the
world.?2 I am also much in agreement with the cultural studies and feminist analysis of
Mary Ann Heiss that both policy makers and the press (and the public) drew on a single
source, which we may term Orientalism.* The question is who influenced whom?. I shall
argue that the popular press had more influence over the policy makers than most people
think. The influences worked in various directions, and were camulatively quite important
in what happened. That is, Time influenced U.S. foreign policy; both drew on and contrib-
uted to Orientalist discourses; Mussadiq and other actors tried to combat these influences;
and the coup was a product of this struggle for discursive hegemony, further shaped, to be
sure, by the political economy of oil and geostrategic power.
I term my own perspective Third World cultural studies. Drawing on the work of Edward
Said, Stuart Hall, and Aijaz Ahmad, among others, Third World cultural studies represents
an approach to culture that insists on a critical perspective on First World cultural practices,
further focusing on how political cultures and discourses circulate and compete. Iam inter-
ested in this project in tracking the meaning and possible impact of U.S. discourses on Iran
in hopes of suggesting the existence of a circuit between cultural “knowledges” of the other
and foreign policy.

The general findings of Dorman and Farhang on the U.S. press and Iran during the
Mussadiq period are that “the press went along with what would prove to be the U.S. State



CIRA BULLETIN Vol 13, No 2, September 1997

Department’s self-fulfilling prophecy that the shah was the only source of stability and
continuity in Iran.”* My own reading of Time magazine suggests that the press played a
more significant role in the construction of foreign policy. Under Henry Robinson Luce,
Time’s orientation to the world was Republican, pro-business, and intensely committed to
bringing the “serious” issues of world politics to an American audience. By -the 1950s,
Time had arguably attained the stature of the most influential shaper of opinion in the United
States, particularly in Republican and centrist circles. In Halberstam’s view, Luce “was, in
those grand years of the forties and fifties and early sixties, the most powerful conservative
publisher in America, and in the fifties at least as influential as the Secretary of State.”™
Luce’s obsession with the “loss” of China to communist revolution in 1949 would be re-
layed to the American public in manifold opinions on international and domestic affairs
expressed in the pages of his publications as journalistic reporting of fact.

In this context, Time’s reporting of events in Iran would go far beyond following the
lead of the Washington foreign policy establishment, particularly under a Democratic ad-
ministration that had held the reins of power since 1933. This critique was articulated
forcefully in the pages of Luce’s other glossy “news” publication, Life, in a piece titled
“Our Government’s Deplorable Performance in Iran has Contributed to a Great Disaster’:

The truth is that the State Department has no policy for Iran and no policy
for the Middle East.... It may be too late for Iran. It is certainly very late.
But it is not too late to appraise the U.S. State Department in the bleak light
of Iran, and to bring Secretary of State Dean Acheson to book for a record of
neglect and failure which alone is sufficient to justify his dismissal.®

Calls for the arraignment and dismissal of a secretary of state do not seem to be fol-
lowing the lead of the foreign policy establishment, and indicate that Time, at least, stood
outstde the Washington foreign policy consensus.

This general discursive orientation may be brought to life with a look at the treatments
of the two main protagonists in the Iranian political arena, Shah Muhammad Reza Pahlavi
and Prime Minister Muhammad Mussadiq. Time’s representation of the shah is noteworthy
in that it is generally positive, though not without critical and negative overtones. In a
telling phrase, he is “reasonable but ineffectual.”” On the one hand, he is beloved and
serious, “Western” in his tastes and outlooks, wealthy and urbane, capable of standing up to
the Soviet Union.® On the other, he is fickle and opportunistic in his dealings with the
superpowers, and patriarchal within his family.® In sum, the shah both does and doesn’t fit
the stereotype of the Middle Eastern ruler-politician; his class and Western orientation earn
him respect in the pages of Time, but his youth and lack of decisiveness make him vulner-
able to the criticisms of the U.S. media in a major cold war struggle.

The shah’s nemesis, Mussadiq, receives a decidedly different treatment in the U.S. press.
Mussadiq was Time’s “Man of the Year” for 1951. The cover story opens:

Once upon a time, in a mountainous land between Baghdad and the Sea of
Caviar, there lived a nobleman. This nobleman, after a lifetime of carping

10



CIRA BULLETIN Vol 13, No 2, September 1997

at the way the kingdom was run, became Chief Minister of the realm. In a
few months he had the whole world hanging on his words and deeds, his
jokes, his tears, his tantrums. Behind his grotesque antics lay great issues
of peace or war, progress or decline, which would affect many lands far
beyond his mountains.

His methods of government were peculiar. For example, when he decided
to shift his governors, he dropped into a bowl slips of paper with the
names of the provinces; each governor stepped forward and drew a new
province....

His weapon was the threat of his own political suicide, as a wilful little
boy might say, “If you don’t give me what I want I'll hold my breath until
I’m blue in the face. Then you’ll be sorry.”

In this way, the old nobleman became the most world-renowned man his
ancient race had produced for centuries. In this way, too, he increased the
danger of a general war among nations, impoverished his country and
brought it and some neighboring lands to the very brink of disaster.

Yet his people loved all that he did, and cheered him to the echo whenever
he appeared in the streets.”

Mussadiq’s name (which does not appear on the cover either; instead we have only
the caption “Man of the Year: He Oiled the Wheels of Chaos™) is not uttered until the
seventh paragraph of the article. More signifiers in this article for Mussadiq include “dizzy
old wizard” (this will reappear throughout the year), “fanatical state of mind,” “weeping,
fainting leader of a helpless country”: “Mossadegh, by Western standards an appalling
caricature of a statesman, was a fair sample of what the West would have to work with in the
Middle East,” of a piece with other leaders who “would rather see their own nations fall
apart than continue their present relations with the West.”

Mussadiq is repeatedly described in Time as “frail” or “fragile;” “faint-prone;” “prone
to weeping.”"! He is, contradictorily, at the same time, a strong man; this is part of what
makes him such a threat to the West. By 1953, when he asked for and was granted extra
powers by the Majlis, and as the West’s fear that Iran would fall to communism reached a
crescendo, he was routinely described in the New York Times as a dictator; and Time sees
him already in mid-1952 as “the undisputed strong man of Iran,” running the headline “Call
Me Dictator.”'?

In the U.S., meanwhile, Dwight D. Eisenhower would win the 1952 presidential elec-
tions, heavily sponsored by Henry Luce, who took credit for getting Eisenhower the nomi-
nation over his old conservative friend Robert Taft by issuing a special issue of 7ime during
the Republican convention showing the arithmetic of defeat with Taft versus victory with
Eisenhower.”” In 1953, as U.S. plans for intervention in Iran shifted from blueprint to
reality, the press also prepared the ground for a coup, building on the calls for U.S. interven-
tion of the previous two years. Newsweek anticipated the domino theory in March, with

11

1 6¢



CIRA BULLETIN Vol 13, No 2, September 1997

Iran — not Vietnam — as the first domino:

The situation is such that the West may at any instant face the choice of
occupying south Iran or watching the entire country go Communist by de
fault. If Iran goes, then Pakistan — where the Reds have done a remarkable
Jjob of infiltration — would probably be next. This would isolate India, prob
ably topple the rest of the Middle East within months, and would mean that
the West would have to make the terrible decision whether to begin a fight
g war or accept the loss of the cold war.'*

Again, Time drew the conclusions as to cold war means, quoting approvingly the words of
retiring U.S. diplomat J. Rives Childs to the State Department:

To prate of democracy to the Persians is like advocating prohibition to the
denizens of hell.... The U.S. should be prepared, if necessary, to occupy
southern Persia and regain possession of [the Abadan oil refinery], prefer
ably at the request of ... a Persian government sympathetic to the Western
world."”

Time adds: “if Britain does not back the U.S., Childs says that the U.S. should act alone.”

What impact did all of this have in preparing the coup? Mark Gasiorowski, who has
studied the secret side of the coup in most detail, concludes his assessment- of the motives
for U.S: action.against Mussadiq:on August 19, 1953 as primarily the fear of a communist
take-over of Iran, rather than the oft-argued desire to gain a share of Iran’s oil production.
These concerns emanated from “the highest levels of the CIA and the State Department,
and were not shared by lower-level Iran specialists.”'® That the most knowledgeable U.S.
officials in the State Department and in Iran were overruled by their superiors and the CIA,
and that the chief concern was the communist threat to Iran if Mussadiq remained, is at least
prima facie evidence that the discourses circulating in the media, led by 7ime’s cold war
view of the world, played their role in the construction of the coup.

- The events of the coup itself, barely well known even today, leaked out only very
slowly. More to the point, they left the American public and most of the world with a mis-
representation: that the affair had been internal in origin, and widely popular. The “true”
story, which had some currency inside Iran as a kind of underground counter-hegemonic
current, found few tellers in the West, journalistic or scholarly, right through the Iranian
Revolution that was its indirect legacy a quarter century later.

Viewed in retrospect, Muhammad Mussadiq can be seen as a non-communist advo-
cate of democracy who sought to break with a history of dependency and Western influence
in his country’s economy and political affairs. Like Arbenz and Arevalo in Guatemala, and
later Allende in Chile, his nationalism and democratic aims were fatefully misrepresented
in the West. Dominant U.S. constructions of Mussadiq were based on Orientalist and cold
war discourses, and served to further solidify such discourses. I am arguing that this con-
tributed directly to the atmosphere in which a coup was conceived and made. While the

12



CIRA BULLETIN Vol 13, No 2, September 1997

New York Times studiously avoided mention of U.S. actions in Iran, Luce’s publications
Time and Life were instrumental in castigating the Truman administration’s indecisiveness
in the region, and contributed to the election of a Republican administration that was more
willing to intervene in Iran’s internal affairs. The covert policies that produced the coup
were in their turn produced by a cold war discourse that Time shaped decisively, and the
“success” of the coup forged a precedent that led to further interventions in Guatemala and
Cuba in the decade that followed.

In the end, all the causal links in the chain that produced the coup may never be identi-
fied, but I hope that a Third World cultural studies perspective on the events might suggest
the plausibility of such a chain, and illuminate the events in a new light. The discursive
subversion of the Mussadiq administration practiced by the U.S. media played a material
role on the history of the cold war, most fatefully in Iran itself.

Notes

1. This is a much shortened version of some of the arguments developed in a chapter written
for a book in preparation: Christian G. Appy, editor, Cold War Constructions: The Political
Culture of American Imperialism During the Early Cold War, 1945-1963. 1 would welcome
feedback in any form from readers, as this is work in progress. I can be contacted by mail
(Department of Sociology, University of California, Santa Barbara, CA 93106) or e-mail
(foran@sscf.ucsb.edu).

2. William A. Dorman and Mansour Farhang, The U.S. Press and Iran: Foreign Policy and
the Journalism of Deference (Berkeley: University of California Press, 1987).

3. Mary Ann Heiss, “Culture, National Identity, and Oil in the Early 1950s: The United States
and Mohammad Mossadeq,” paper presented at the Organization of American Historians,
Chicago (March 1996).

4. Dorman and Farhang, The U.S. Press and Iran, 36.

5. David Halberstam, The Powers That Be (New York: Alfred A. Knopf, 1979), 58.

6. Life (May 21, 1951), 38.

7. Time (August 27, 1951), 30. )

8. Time (January 9, 1950); (July 31, 1950), 25; (February 19, 1951), 80.

9. Time (November 27, 1950), 33; (April 24, 1950); (February 5, 1951).

10. Time (January 7, 1952), 18.

11. Examples are found in Time (June 11, 1951), 32; (November 26, 1951), 38; (June 25,
1951), 33. This last reference has the wonderful anecdote: “[U.S. Ambassador Henry Grady]
sent a go-between to the bedside of frail, faint-prone Premier Mohammed Mossadeq, who
was so weak that the doctors gave him a transfusion (seeing that it was American plasma,
Mossadeq cracked: “Do you think it will make me more reasonable?”).”

12. Time (August 4, 1952), 27; (Aungust 11, 1952), 32. On the New York Times, see Dorman
and Farhang, The U.S. Press and Iran, 41-44. ’

13. Halberstam, The Powers That Be, 90-92.

14. Dorman and Farhang, The U.S. Press and Iran, 45, quoting Newsweek (March 9, 1953),27.
15. Time (February 16, 1953), 32. '

16. Gastorowski, “The 1953 Coup d’Etat in Iran,” 276, 275.

13



